Van de Zuid-Hollandse aardappel tot in de puntzak: het verhaal achter Bram Ladage
Robin
Foto: Dounia Tourabi

 

 

Wat ooit begon als patatkraam op de markt van Rotterdam is inmiddels uitgegroeid tot een familiebedrijf met 30 vestigingen in Midden- en West-Nederland. Op het hoofdkantoor van Ladage Beheer in Capelle aan den IJsel ontmoet ik Robin Dijkstra (28 jaar). Ik sprak met hem over de visie van het bedrijf, de vestigingen, de succesformules, de toekomstplannen, én over duurzaamheid en Zuid-Hollandse aardappelen.

 

Mogelijkheid om te groeien

“Dat is Robin, de rechterhand van Rocco,” zegt de dame die mijn jas aanneemt. Ik weet dat Rocco de neef is van Bram Ladage. Bram is in 1967 begonnen op de Rotterdamse markt met een patatkraam en is van daaruit doorgegroeid. Nu leidt Rocco, samen met de zoon van Bram, het bedrijf. Robin is geen familie, maar inmiddels voelt hij zich wel een beetje familie. Het begon voor hem zes jaar geleden als bijbaantje naast zijn studie Economie, in eerste instantie om te ondersteunen met promotionele acties. Nu werkt hij er fulltime en is hij verantwoordelijk voor de marketing. Dat is het mooie aan Ladage Beheer, vindt Robin, dat werknemers het vertrouwen krijgen dat nodig is om door te kunnen groeien. “Ladage groeit wanneer de mensen binnen Ladage groeien. Dat betekent ook dat alle franchisenemers binnen de organisatie zijn opgegroeid binnen het bedrijf. Zij zijn ooit als zaterdaghulp begonnen en uiteindelijk hebben ze de kans gekregen en zijn ze ondersteund om zelfstandig ondernemer te worden.”

 

“Een supervers product”

Foto: Dounia Tourabi
Foto: Dounia Tourabi

Duurzaamheid is voor Robin een belangrijke kernwaarde: “Wij staan nog steeds achter het verhaal dat duurzaam heel belangrijk is, en zo werken we op dit moment ook. We hebben heel korte lijnen vanaf de plek waar de aardappel uit de grond komt tot aan de winkel.” Op de vraag of Ladage zich daarmee onderscheidt van andere frietzaken antwoordt hij bevestigend ‘ja’. “Bovendien hebben we aardappelen hier uit de buurt, uit de Hoeksche Waard.” Dat regionale karakter probeert Ladage steeds meer naar de klant toe uit te dragen. Sinds 1967 werken ze al met dezelfde partner die voor hen de aardappelen selecteert en iedere dag vers in de winkels brengt.” Die versheid is voor Robin een absolute meerwaarde. De aardappels worden vervolgens in de winkel tot patat gesneden en direct afgebakken. “Het is dus een supervers product”.

 

Vestigingen voornamelijk in Zuid-Holland

Inmiddels heeft Bram Ladage 30 vestigingen, voornamelijk op high traffic locaties in Zuid-Holland. Of er in de toekomst ook vestigingen geopend zullen worden in andere provincies, weet Robin niet. “We hebben geen stappenplan. Eigenlijk is Bram Ladage gegroeid vanuit goede mensen die beschikbaar waren. Maar we hebben wel een concept staan dat zich daarvoor zou lenen.” Bovendien, vertelt hij, hebben ze nu hun handen vol aan het restaurant dat Ladage in januari 2015 opende in Delftse Poort en de andere drie succesformules van Ladage: Brood Express (1999) Ezpresso (2009) en Ladage Events (2010).

 

Foto: Dounia Tourabi
Foto: Dounia Tourabi

 

“Gemeentes en provincies kunnen een helpende hand bieden”

Als ik vraag of de provincie volgens hem ondernemers meer zou moeten stimuleren om uit te breiden, moet Robin even nadenken. Hij nipt van zijn thee. Robin vindt dat dat zeker gestimuleerd moet worden, maar weet niet of die hulp in de vorm van subsidies moet zitten. “Ik denk dat de ondernemersgeest er wel heel sterk in moet blijven zitten, maar dat gemeentes en provincies daar wel een helpende hand in moeten bieden. Zeker omtrent regelgeving, daar kunnen ze een beetje halsstarrig in zijn.” Zelf krijgt Ladage geen bijdrage vanuit gemeentelijke fondsen, wel maken zij gebruik van een duurzaamheidregeling. “Wij gebruiken een duurzaam soort bakwand, een hoogrendement-bakwand, en daar zit een subsidieregeling op waar wij eenmalig per winkel gebruik van kunnen maken,” legt Robin uit. Maar met de vraag voor welke subsidies ondernemers in aanmerking kunnen komen, houdt hij zich niet zo bezig. Dan benadrukt hij weer dat ‘stukje ondernemersgeest’. Ook voor concurrentie van andere frietzaken vreest hij niet, hoewel hij toegeeft dat ze er wel in zekere mate last van hebben. “Ik denk wel dat we een sterke marktpositie hebben in het Rotterdamse. We denken wel een meerwaarde te bieden ten opzichte van concurrenten. ‘Het echte karakter’, zoals we dat geformuleerd hebben in onze merkbelofte, ‘Gewoon echt genieten’”.

Van de Zuid-Hollandse aardappel tot in de puntzak: het verhaal achter Bram Ladage
Dounia Tourabi