Gratis flexwerkplekken kunnen leegstand tegengaan

De leegstand van kantoren en bedrijfsruimtes is in Zuid-Holland een groot probleem. Stichting Werk en Onderneming (SWO) heeft voor zijn pand in bedrijvencentrum de Framboos een oplossing voor dit probleem gevonden. In 2012 zijn zij gratis flexwerkplekken gestart. Hoewel het niet het eerste doel was van deze werkplekken blijken deze leegstand te voorkomen.

 

De gratis flexwerkplekken zijn ontstaan doordat SWO merkte dat hun pand, de Framboos, een groot grijs gebouw op een bedrijventerrein in Leiden, gedurende de economische crisis steeds een beetje leger werd. De SWO heeft als doel startende ondernemers te helpen door hun tegen lage tarieven een bedrijfsruimte te verhuren. Dit was jaren heel succesvol totdat er steeds minder aanvragen voor een bedrijfsruimte kwamen en het pand steeds rustiger werd.

 

DSCN0893

 

Dit terwijl er juist tijdens de economische crisis officieel gezien veel nieuwe bedrijfjes startten. De mensen die deze bedrijfjes startten waren heel vaak zzp’ers die vanuit huis werkten omdat zij niet het budget hadden om een eigen ruimte te huren. Voor deze zzp’ers en om het gebouw van SWO een beetje levendig te houden zijn de flexplekken opgezet. Deze flexwerkplekken zitten in een grote ruimte waar bijvoorbeeld ondernemers, freelancers en gemeenteraadsleden werken. Hier is het niet de bedoeling dat het alleen maar stil is, maar er is juist ruimte voor overleg en samenwerking.

 

zzp3

 

Nu, drie jaar later blijkt dat deze flexwerkplekken ook medeverantwoordelijk zijn voor een vermindering van het aantal lege bedrijfsruimten. De bedrijven die eerst geen budget hadden voor een kantoorruimte en daarom naar de gratis werkplekken kwamen, zijn gegroeid en kunnen nu wel een ruimte huren. Een goed voorbeeld daarvan is het reclamebureau Jim Roses. Dit is een bedrijf van drie ondernemers die in principe allemaal zelfstandigen zijn. Toen zij net begonnen vonden ze de flexruimte handig. Ze hadden gratis een soort werkplek om naar toe te gaan, waardoor ze productiever werkten dan thuis. Inmiddels huurt Jim Roses twee bedrijfsruimtes en maken ze campagnes voor onder andere ABN-AMRO en MTV.

 

Toch blijft de flexruimte ook veel gebruikt door diegenen die nu een eigen ruimte hebben. In de flexruimte komen ze namelijk veel andere ondernemers tegen die het werk ten eerste een stuk gezelliger maken, maar daarnaast ook enorm nuttig zijn. Zo heeft reclamebureau Jim Roses al een keer gebruik gemaakt van een programmeur die ook regelmatig werkt in dat pand.

Gratis flexwerkplekken kunnen leegstand tegengaan
Shannon Bakker