Lokale partijen betalen campagnes uit eigen zak

geld


De campagnebudgetten van de verschillende partijen lopen nogal uiteen. Lokale partijen moeten genoegen nemen met een beperkt campagnebudget, terwijl landelijke partijen groot kunnen uitpakken. Zo besteedt de VVD een recordbedrag van 1 miljoen euro aan de landelijke campagnes voor de naderende Provinciale Statenverkiezingen.


De potten voor de campagnes van lokale partijen zijn niet vet. Karin Walters, raadslid van nieuwkomer Hart voor Holland, laat weten dat fractieleden al het geld voor de campagnes uit eigen zak betalen. Daardoor moet de partij stategisch omgaan met het campagnebudget: “Landelijke partijen kunnen bepalen wanneer ze in beeld komen, wij moeten vooral bedenken hóé wij in beeld komen.”


Ook Kim Winkelaar, lijsttrekker van de Libertarische Partij, moet het op eigen kracht doen: “Je kunt het zien als vrijwilligerswerk. Dit kost mij alleen maar geld.” Winkelaar stelt dan ook dat de ongelijke campagnebudgetten het stemgedrag flink kunnen beïnvloeden: “In principe zijn zetels gewoon te koop.”


Niet alleen zijn er verschillen in budget, ook qua opzet van de campagnes verschillen de lokale partijen van de landelijke partijen. Bij het CDA is al in juni een ‘kernteam’ gevormd. Bij Hart voor Holland is dat wel anders, de partij is pas sinds 4 november opgericht. “Wij hebben pas sinds een paar weken een campagneteam. Dat maakt het allemaal wel heel uitdagend,” zegt Walters optimistisch.


Hart voor Holland komt op voor het lokale belang in Noord-Holland. De partij is van mening dat landelijke partijen onvoldoende gehoor geven aan het lokale geluid binnen de Provinciale Staten. Wytske de Pater, campagneleider van het CDA, geeft echter aan dat het CDA een aparte campagne voert in iedere provincie: “De campagne in Friesland en Limburg is heel anders dan die van ons voor Zuid-Holland. Dat heeft alles te maken met de trots voor de provincie. Een Fries is een echte Fries en hetzelfde geldt voor Limburgers. Zuid-Hollanders hebben dat veel minder.”


Over één ding zijn de partijen het eens; er wordt steeds meer online campagne gevoerd: “We doen veel meer online. De plaatsen waar we online te vinden zijn verschillen wel elke keer. De sociale netwerken veranderen namelijk. In 2006 zaten we nog op Hyves, daarna hebben we Youtube gehad, Twitter en nu zitten wij vooral op Facebook,” laat de Pater weten. Walters ziet ook hier een verschil tussen lokale- en landelijke partijen: “We krijgen steeds meer online aandacht, maar dat gaat niet vanzelf. Wij proberen daarom vooral aandacht te trekken door bijvoorbeeld grappige acties te bedenken.”

Lokale partijen betalen campagnes uit eigen zak
Guido Leugering
Anouk Onderwater