Jongeren geven campagneadvies: “Wees zichtbaar maar niet jolig”

Het voornaamste campagneadvies dat jongeren anno 2015 de Provincie mee willen geven is beter zichtbaar te zijn op straat zonder jolig te doen. Daarnaast luidt hun advies enkel realistische beloftes te maken die ten goede komen van alle generaties. Jongeren lijken toe te zijn aan een duidelijk beleid, zichtbare politici en uitvoerbare beloftes.

 

“Ga de straat op!”

Op de vraag “Hoe kan de Provincie de provinciale politiek dichterbij jongeren (18 t/m 25 jaar) brengen?” hadden ondervraagde jongeren in een peiling op straat in Zuid-Holland uiteenlopende antwoorden. Opvallend was echter dat jongeren eenduidig waren over één ding: Politici moesten werken aan hun zichtbaarheid. “Ga de straat op, praat met mensen, laat je gezicht zien.”

 

©Sebastiaan ter Burg
©Sebastiaan ter Burg

Neem een voorbeeld aan D66

Jong Zuid-Holland vindt dat men wat betreft zichtbaarheid een voorbeeld kan nemen aan voormalig én potentieel koploper D66, die voor haar ‘In gesprek met’-campagne letterlijk in gesprek gaat met mensen over hun ideeën voor en over Nederland. D66 stelde zichzelf met deze campagne als doel niet enkel haar eigen verhaal te verkondigen, maar ook gehoor te geven aan de verhalen en ideeën van mensen over hun stad, dorp, wijk of straat. Een initiatief dat klaarblijkelijk gewaardeerd wordt door het jongere publiek.

 

“Kort maar krachtig”

Een ander campagneadvies dat jongeren graag meegeven aan de (kandidaat) Statenleden is meer gebruik te maken van social media zónder jolig of populair te doen. Jongeren pleiten voor korte, kernachtige maar professionele berichten met weinig tekst en pakkend beeld en stellen zelfs voor de commerciële mogelijkheden – zoals het plaatsen van een advertentie op Facebook – van de sociale media te verkennen.

 

Wat Zuid-Hollandse jongeren tevens suggereren is de oprichting van een website of platform waarop alle standpunten per partij uiteen gezet worden, maar waarop dan vooral de informatie die van toepassing is op (studerende) jongeren uitgelicht wordt.

 

Zuid-Hollandse jongeren hebben duidelijk voldoende ideeën over hoe de campagnes van provinciale politici de jongere generatie kunnen bereiken. Nu is het aan de Statenleden om deze ‘gratis’ adviezen ter harte te nemen en wie weet zal de stemopkomst van jongeren in Zuid-Holland dan inderdaad zo verrassend positief uitvallen als is voorspeld door provinciale politici.

Jongeren geven campagneadvies: “Wees zichtbaar maar niet jolig”
Joyce Nafzger