Versterken van export van agrarische producten

Staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken wil actie ondernemen om de exportpositie van de Nederlandse agrosector te versterken.

 

 Export agrarische producten

© Ronaldo Quercia

 

 De toegang van Nederlandse producten op internationale markten moet aangepakt worden. Op het gebied van internationalisering is meer ondersteuning nodig. Er is een plan opgesteld om nieuwe markten te openen in het buitenland en de Nederlandse positie op bestaande markten te versterken. Bij het opstellen van deze strategie is stevig overlegd met partijen uit het bedrijfsleven.

 

De voorgestelde maatregelen komen voort uit het toegenomen handelsoverschot voor agrarische producten. Het overschot is in 2014 met 1,5 miljard gestegen naar een record van 28,3 miljard. Maar ook is duidelijk dat er meer potentie zit in de export van Nederlandse agrarische producten en dat deze benut moet worden.

 

Peren worden bijvoorbeeld al verscheept naar China en Brazilië en leveren Nederland ruim 15 miljoen euro op. De uien doen het goed in Indonesië, in drie maanden tijd ging 14.000 ton aan uien naar dit land. Met China wordt nog onderhandeld over de markttoegang voor Nederlandse paprika’s, het streven is om de export in de loop van dit jaar mogelijk te maken. Dit geldt ook voor appels en tomaten.

 

Na een inspectie naar de Russische handelsboycot bleek dat pootaardappelen niet onder de beperkende regels vallen. De eerste partijen zouden eind januari al verscheept zijn. Er is veel vraag van de Russen naar Nederlands pootgoed, de waarde voor komend exportseizoen wordt geschat op 15 à 20 miljoen euro.

 

Versterken van export van agrarische producten
Sanne Wolters