Maximumsnelheid op fietspaden moeilijk te realiseren
Bron: Flickr Eerio
Bron: Flickr Eerio

Op fietspaden zou een maximumsnelheid moeten gelden van 25 kilometer per uur. Dat adviseert CROW Fietsberaad aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het CDA in Den Haag steunt dit advies en pleit voor invoering. Adri Bom-Lemstra, kandidaat lijsttrekker voor de Provinciale Staten namens het CDA, voorziet echter een probleem: “Het invoeren van een maximumsnelheid lijkt mooi, maar het is zeer lastig te handhaven. En dat is wel een belangrijke afweging bij het besluit om het al dan niet in te voeren.”

 

De aanpak van verkeersveiligheid voor fietsers is een prioriteit voor de provincie. Maar veiligheid kan in verschillende verkeerssituaties iets anders betekenen, zegt Bom-Lemstra: “Soms moet je kiezen voor gescheiden fietspaden voor snel en langzaam fietsverkeer. Maar dat kan niet overal en ik kan mij voorstellen dat het in een stad als Den Haag lastig is.”

 

In Den Haag gaat dan ook geen maximumsnelheid van 25 kilometer per uur op fietspaden gelden. Het Haagse college van burgemeester en wethouders ziet praktische bezwaren tegen het handhaven van de maximumsnelheid. Ook maakt het college zich zorgen over de veiligheid van de gewone fietsers en racefietsers die zich tussen het gemotoriseerde verkeer moeten voegen, want voor hen geldt onder andere geen helmplicht en geen verplichte WA-verzekering.

 

Bom-Lemstra legt de verantwoordelijkheid in eerste instantie bij de verkeersdeelnemers zelf: “Iedereen die deelneemt aan het verkeer moet zich aanpassen aan wat het verkeer vereist. Als iedereen een beetje om de ander denkt, wordt het veel veiliger. Daar begint het mee.”

Maximumsnelheid op fietspaden moeilijk te realiseren
Fenna Blaas