TU Delft in 2017 pas beter bereikbaar

IMG_3110

Om de campus van de Technische Universiteit Delft beter bereikbaar te maken wordt er een tramlijn aangelegd van Leidschendam, via NS station Delft, naar de TU-wijk Zuid/Technopolis. Het eerste deel van de tramlijn is al in gebruik, maar de afronding van de tramrails tot de TU-wijk/Technopolis is een groot probleem.

Sint Sebastiaansbrug

De nieuwe tramlijn 19 moet over de Sint Sebastiaansbrug, een brug over het Rijn-Schiekanaal uit 1963. Het is een belangrijke verkeersschakel van en naar het centrum van Delft. De brug zou alleen niet geschikt zijn voor het gewicht en de gewichtsverdeling die erop komt te staan na de aanpassingen voor de tram. Daarnaast is de brug in zeer slechte en verouderde staat.

Schermafbeelding 2015-02-06 om 10.58.24

De gemeente Delft heeft onderzoek gedaan naar de precieze staat van de brug. Hieruit bleek in 2008 dat de brug in nog slechtere staat zou zijn dan eerder werd gedacht. Hierna zijn er direct noodreparaties uitgevoerd en mag er geen verkeer meer met een gewicht boven de 5000 kg over de brug rijden. Gevolg van dit onderzoek is dat aannemers zich terugtrekken, omdat het aanpassen van de brug meer werk blijkt te zijn.

Vertraging

Doordat er is besloten dat de brug in zijn geheel moet worden vervangen, loopt de aanleg van tramlijn 19 vertraging op. Deze vertraging loopt nog verder op doordat de omgevingsvergunning voor het vernieuwen van de brug is vernietigd door de Rechtbank in Den Haag naar aanleiding van ingediende zienswijzen. Het onderzoek naar de mogelijke toename van geluidsoverlast als gevolg van de vervanging van de brug moet volgens de rechtbank opnieuw worden uitgevoerd.

Samenwerking

Het aanleggen van de nieuwe tramlijn 19 is een project van de gemeente Delft en Stadsgewest Haaglanden samen, maar de Sint Sebastiaansbrug valt onder de verantwoordelijkheid van de provincie Zuid-Holland. Dit veroorzaakt de nodige problemen.

 

Zo worden de gemeente Delft en de provincie Zuid-Holland het niet eens over de doorvaarthoogte van de nieuwe brug. De provincie wil de doorvaarthoogte met een meter verhogen, zodat de brug minder vaak open hoeft en ze op kosten kunnen besparen. Gemeente Delft wil niet meebetalen aan een duurdere, hogere brug. Daarnaast is de samenwerking gecompliceerd omdat het deel van de brug boven het water onder de verantwoordelijkheid van de provincie valt en de delen van de brug boven land onder de gemeente Delft. Financieel moeten de gemeente Delft, Stadsgewest Haaglanden en de provincie Zuid-Holland er ook nog uit zien te komen.

Nieuwe planning

Ondertussen is er onder voorbehoud een nieuwe planning gemaakt voor het project. Deze planning laat zien dat er op z’n vroegst in 2017 een tramverbinding naar de TU-wijk zal zijn.

 

Schermafbeelding 2015-02-06 om 11.43.38
* De planning is onder voorbehoud.

 

Bron foto: Zuidpoort.org
Bron planning: Staat van Zuid-Holland.

TU Delft in 2017 pas beter bereikbaar
Stefani Romani